Het kabinet overweegt om de vliegtaks weer in te voeren. Herinvoering van de vliegtaks maakt deel uit van een aanbod van het kabinet aan de oppositie voor de onderhandelingen over de begroting van volgend jaar.
Dat meldde RTL Nieuws dinsdagavond op basis van bronnen in Den Haag.
Onder premier Balkenende werd in 2008 al een belasting op vliegtickets ingevoerd in Nederland. Passagiers die vanaf Nederlandse luchthavens vertrokken betaalden toen een toeslag van 11,25 euro op vluchten van maximaal 2500 kilometer en 45 euro voor langere vluchten.
Economische schade
Na amper een jaar werd de taks afgeschaft na felle protesten uit de luchtvaart- en reissector. De opbrengst van de toeslag was zo’n 300 miljoen euro per jaar, terwijl de kosten voor de luchtvaart- en reissector volgens ramingen opliepen tot 1,3 miljard euro.
Met name regionale luchthavens hadden zwaar te lijden onder de taks. Veel Nederlandse luchtreizigers weken uit naar luchthavens over de grens, waar op dat moment geen vliegtaks werd geheven. Schiphol liep een miljoen passagiers mis.
Sinds 2011 is in Duitsland wel sprake van een dergelijke belasting op vliegtickets, net als in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De Waalse regering zou de invoering van een vliegtaks overwegen.
Geld in het laatje
Herinvoering van de vliegtaks in Nederland zou bedoeld zijn om een aantal zaken te bekostigen. Zo kan de geplande bevriezing van belastingschijven worden gehalveerd, is het kabinet bereid de btw-verlaging in de bouw te verlengen en kunnen accijnsverhogingen gedeeltelijk worden teruggedraaid. Het kabinet is bereid 500 miljoen euro extra te investeren in onderwijs.
Ook is het mogelijk om 40 miljoen extra te investeren in Defensie en is het kabinet bereid de afbouw van de algemene heffingskorting terug te draaien.
Vliegtaks kost duizenden banen
Mocht het plan om de vliegtaks weer in te voeren doorgaan, dan staan duizenden banen op de tocht, blijkt uit een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek, waarover De Telegraaf woensdag bericht.
Het onderzoeksbureau onderzocht vorig jaar in opdracht van KLM wat nu de gevolgen van een ‘kostenverhogende beleidsmaatregel’ zouden zijn voor de luchtvaartsector. Daaruit blijkt dat een vliegbelasting van tien euro voor intra-Europese passagiers en twintig euro voor intercontinentale passagiers - leidt tot een afname van het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens met 12,5 miljoen.
"Kostenverhogende maatregelen op nationaal, maar ook op Europees niveau, verstoren het level playing field ernstig. Een dergelijke verstoring van het level playing field leidt tot een substantiële afname van het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens", zo luiden enkele van de conclusies. De werkgelegenheid zou volgens SEO in het geval van laagconjuctuur afnemen met 12.500 tot maximaal 37.500 banen.
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl